Biografi

Angelica Markén föddes i Västerås 1974 och växte upp i kurorten Sätra Brunn med anor från 1700-talet. Fascinationen för historia började tidigt och troligtvis har hembygdens sägner bidragit, liksom besöken till syateljén på teatern där hennes mor arbetade. Markén minns särskilt då hon som barn såg förberedelserna inför en föreställning i 1700-tals miljö. Perukerna, klänningarna, smyckena och Honoré Fragonards klassiska målning Gungan, som prydde föreställningens affisch, blev troligtvis starten på en, för henne, livslång relation till svunna tiders skönhet och magi. Markén har beskrivit upplevelsen som en befriande insikt om att sagans värld kan existera även som vuxen. Familjeutflykterna gick ofta till olika slott och herrgårdar där tecknandet blev en naturlig del. Just slott är den grundläggande inspirationen i Angelica Markéns konstnärskap. I slottsmiljön möts arkitektur, antikviteter, livsöden, skönhet och konsthistoria.

 

Markén har en bred utbildning inom media, konst och naturvetenskaplig illustration på högskolenivå. På senare år har hon gått kurser i antikviteter- och stilhistoria, samt silversmide. Hon har arbetat med Tv-produktion och som bildlärare. Som pedagog uppmuntrade hon eleverna att tro på den egna kreativa förmågan. Markén har jobbat heltid som konstnär sedan 2006, med att måla, ställa ut och sälja sin konst i olika delar av världen. Hon har medverkat i flertalet jurybedömda utställningar, deltagit i utställningar på museum, konsthallar, pridefestivaler och slott, samt uppmärksammats i artiklar, tv-intervjuer och hållit föredrag. Markén har fått mycket uppskattning av konstköpare och galleribesökare genom åren. Hennes person och arbete har även inspirerat författare och andra konstnärer.

 

Tongivande för Markén är hur hon transformerar det traditionella till det samtida genom den spontana måleristilen. Inte sällan skapar hennes bildvärldar en mångbottnad spänning mellan färgernas burleska valör och motivens diffusa allvar. Det återkommande motivet är kvinnor, men Markéns bilder gör nedslag i såväl erotik, porträttmåleri, det övernaturliga, slottsmiljöer och den egna släkthistorien. Gemensamt för målningarna är liv och förgänglighet. Samspelet mellan teknik, färgval och motiv ger Angelica Markéns koloristiska målningar ett säreget uttryck som intuitivt leder oss in i frågeställningar om det dolda bortom fasader och livsöden.

 

När Angelica Markén listar sina förebilder nämns främst 1500-talsdrottningen Elizabeth I av England och författaren Virginia Woolfs fiktiva karaktär Orlando. Viktig är också modeskaparen Vivienne Westwood, som förenar punk och klassisk skönhet. En annan inspiratör är 1700-tals målaren François Boucher med sina lustfyllda bilder. Markén samlar på porträtt och beundrar konstnärer som förmedlar essensen i det mänskliga uttrycket. Förebilderna är därför många på favoritmuseet National Portrait Gallery i London. Men det som kanske ligger henne varmast om hjärtat är kvinnorna. Så här berättar Angelica Markén själv om sina kvinnoporträtt:

 

”Jag saknar dokumenterade kvinnoöden i historieböcker och arkiv. Kvinnor har inte haft samma möjligheter som män och har därför inte dokumenterats i lika stor utsträckning. Med olja och akryl reser jag tillbaka och återhämtar de bortglömda damerna. Jag älskar själv att vara kvinna och kvinnomåleriet är för mig en stark, rolig och viktig resa!”

”Tongivande för Markén är hur hon transformerar det traditionella till det samtida genom den spontana måleristilen. Inte sällan skapar hennes bildvärldar en mångbottnad spänning mellan färgernas burleska valör och motivens diffusa allvar. Det återkommande motivet är kvinnor, men Markéns bilder gör nedslag i såväl erotik, porträttmåleri, det övernaturliga, slottsmiljöer och den egna släkthistorien. Gemensamt för målningarna är liv och förgänglighet. Samspelet mellan teknik, färgval och motiv ger Angelica Markéns koloristiska målningar ett säreget uttryck som intuitivt leder oss in i frågeställningar om det dolda bortom fasader och livsöden.”